fredag den 24. februar 2012

Indretningsafstemning.....hjælp..:)

Er det ikke sådan, at når man ikke selv har overskud, må man godt uddelegere opgaver..?

Jeg skal nok lade være med at belemre alt for meget med vores søvnunderskud herhjemme - for det er da ved at være lidt ensformigt og hårdt..;) Men når man er vægelsindet i  forvejen, hjælper det ikke, at hjernen ikke får sin søvnoptankning..;) Og nu vil vi bare så gerne være færdige med vores stue og har derfor brug for lidt hjælp til en beslutning, så vi kan komme videre med detaljerne. Jeg har indkøbt, lavet og fundet billeder og pynt frem til væggene, men selve indretningen driller stadig lidt, fordi stuen skal rumme så mange funktioner.

Så vil du ikke give din mening - og hjælpe om vores spisebord i stuen skal ha' den ene eller den anden placering...? 

Og meget gerne komme til forslag til, hvad der kan pynte på den lange væg bagved - ved din favorit'opstilling'.. 
Det bøvler jeg lidt med - især når bordet står frit.

Afstemningen løber indtil søndag aften. Som tak for hjælpen, trækker jeg lod mellem jer, der hjælper og har en lille takke-gave klar..;)

# Billede 1

# Billede 2

# Billede 3
Se gerne bort fra rod, ledninger, boremaskine, dårligt lys og malplacerede lamper;) Det var lidt panikbilleder den anden aften...

Til daglig spiser vi i køkkenet, men så snart vi er flere end os 4 kommer stuens spiseafdeling i brug. Desuden er det også her vi sidder og kreahygger. Resten af stuen kan du bl.a. se billeder af her.

UPDATE: Jeg har både et gammel københavner køkkenskab, et lille skab med glaslåger som dette, en amagerhylde, diverse bogkasser og et lille apotekerskab i gemmerne - som mulige løsninger til væggen.

På forhånd tusind tak fordi du gider hjælpe!

50 kommentarer:

  1. Jeg ville vælge opstilligen som på billede 1... Det virker mest åbent og indbydende i forhold til 2.. 3 ser fjollet ud i mine øjne:-(
    Kram Helle

    SvarSlet
  2. Hej Anne
    Jeg stemmer på #2 eller #3. Nok mest #3.
    Jeg kan godt lide at der er lidt luft rundt om bordet - det giver et lidt luftigere udtryk, i stedet for at alle møbler altid står op ad væggene.
    Glæder mig til at se hvad I bestemmer Jer for :o)

    (Og det med søvnmangel kender jeg alt til - det ER bare vildt hårdt!)

    SvarSlet
  3. Jeg stemmer for placering frit i rummet, altså billede 3. Umiddelbart ser det ud til at være et lidt bredt rum så med den frie placering fyldes pladsen bedst ud. Desuden er det fedt at have et spisebord der står frit det giver luft omkring bordet og gør at rummet syner bedre.

    Hvis væggen bagved var min, var den blevet tapetseret med noget fedt tapet i ca. 1.60 meters højde. Evt. Med lodrette striber, som "hiver" rummet og spisebordet lidt den anden vej. I overgangen mellem tapet og maling ville jeg hænge smalle gallerihylder op til at rumme små billeder, fyrfadsstager og stilleben. Jeg er vild med farver og børnetegninger, så børnetegninger i gule rammer ville være et must på min hylde :-)

    Rigtig meget held og lykke, jeg har meldt mig som fast læser fordi din blog ser rigtig interessant ud.

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
  4. Kære Anne

    Fed udfordring, det er lige mig :-) Lad mig se om jeg kan komme med lidt forslag.

    Først må jeg sige, i har bare verdens fedeste stue, elsker simpelthen jeres møbelvalg :-) :-)

    Og nu til det "sjove" :-)

    Jeg synes spisebordet set godt ud både op af den lange væg og frit stående. Op af den lille væg, det synes jeg ser lidt forkert og usammenhængende ud. Møblerne kommer ikke rigtigt til sin ret.

    I skal også overveje hvor meget i har brug for gulvpladsen. Det er svært ud fra billederne at se hvor meget i har, men hvis har brug for meget, så fungerer det nok bedst med bordet op af den lange væg, men synsmæssigt, i hvert fald fra den vinkel du viser, så ser det aller bedst ud med bordet fritstående. Jeres fede stole omkring bordet kommer meget til sin ret på den måde..... Og lamperne, totalt prikken over i'et, de ses rigtig fint på den måde.

    Men hensyn til væggen... Så ville jeg nok personligt lave den lidt sjov, kombinere den med små medicinskabe, sjove billeder i både farver og sorthvid, og så lidt forskelligt fint keramik og sjove dimser inde i skabene og oven på.... Men hvis du/i føler det bliver for rodet, så ville et stort fedt maleri også være flot.

    Det er en stor fed væg, den kan rumme det meste :-)

    Håber du kunne bruge lidt af mine forslag.

    PS: et par fede tapetæsker ville være SÅ fine på skrivebordet :-)

    KNUS FRA LOUISE

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænker faktisk også at tapet ville være fedt på væggen, men stadig med en masse sjovt på :-)

      Slet
  5. Først troede jeg kun der var 2 billeder og så ville jeg have foreslået at bordet blev rykket ud fra væggen, og det er det jo på # 3, hvilket jeg synes er klart det bedste. Det giver noget mere luft og ser bedst ud i mine øjne :)

    Jeg glæder mig til at se hvad I finder ud af, I har en lækker stil.

    SvarSlet
  6. Super lækre ting i har jer. Synes det kommer bedst til sin ret på billed nr 3 hvor det står frit, det giver lidt luft. Hvad vægen andgår, så synes jeg der er rigtig mange muligheder. Enten kunne i male et felt eller tapesere og så hænge billeder i ramme op inde i felten, ikke sådan tilfældigt, men symetrisk så der kom en ren linie. Eller et stort flot maleri ville også være en ide.
    Vh Maria

    SvarSlet
  7. Helt klart billede 3! En sammenhængende søvn kan jeg ikke hjælpe med, kun forsikre at den kommer helt sikkert igen :-)

    SvarSlet
  8. Super hyggelig stue. Jeg stemmer helt sikker på det sidste billede. Et super smukt billede vil pynte på bagvæggen i mellem skrivebordet og spisebordet. Har du set mit nye maleri af Mette Erichsen, super smukt kunst til overkommelige priser. Jeg håber du finder den rette løsning, og håber at du kan tage en masse råd med på vejen!

    SvarSlet
  9. Jeg er også til billede 1. Jeg tænker, at med to unger, så er det fedt med noget gulvplads. Men mine er jo også drenge, måske de vælter lidt mere rundt ;) Jeg ved ikke rigtig med væggen... Har selv samme problem med en kæmpe væg, som jeg ikke aner hvad jeg skal gøre med!

    SvarSlet
  10. Jeg har ikke lige læst de andres bud, men her kommer mit: Bordet skal stå som på billede 2 (så kan det altid rykkes ud, hvis I får mange gæster). Over skrivebordet skal dit københavnerskab op, og så skal plexikasserne der istedet hænges på den lange væg, og pimpes med små stilleben. Måske sammen med et par rammer med lækre prints. Jeg kan se det for mig, og det bliver SÅ lækkert :D

    SvarSlet
  11. Tænker, at hvis I bliver mange til bords er i næsten nødt til at have bordet stående som billede 2 og 3, evt. som billede 2 til hverdag, og som 3'eren når der virkelig er fest. På væggen bagvæg kunne du hænge to bogkasser ovre til venstre ved skrivebordet (over hinanden) og så evt. sætte en galleriliste op langs resten af væggen, så slipper man for at bore huller, og kan løbende skifte sine billeder ud.. (I øvrigt flotte ting I har)

    SvarSlet
  12. Jeg vil også sige billed #3 og så måske noget fedt tapet på endevæggen.

    SvarSlet
  13. Jeg ville helt sikkert, og uden tvivl vælge billede 3 - det giver en speciel luftig og indbydende følelse når et bord ikke står afhængig af en væg.

    Jeg læste engang i et boligmagasin- en velanset indretningsarkitet skrev, at når man i sit hjem kan have nogle møler til at stå frit, med luft omkring sig, signalerer man til underbevistheden, at man kan rumme en del og ens overskud er stort (et lille snydetrik i den svære tid måske) -man kan se det som at bordet er mennesket i sig selv, og luften omkring det er verden. hvis et bord står afhængig af en væg eller andet, så skal personen altså bordet have støtte.

    Så lidt feng sui, her en fredag formiddag, og med ønsket om at alt det der er svært derhjemme kan blive afhjulpet af den helt rigtige indretning, er måske optimistisk, men lidt hjælp på vejen.. :)

    KH Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Mht endevæggen, kunne det helt rigtige decobillede være rigtigt, eller man kunne lave en forstørret strejtegning som jo er så populært lige pt. måske med lidt farvelægning af de forskellige rum.

      Helt tosset er det ikke at have noget hængene på sin væg, som man selv har lagt en masse arbejde og kærlighed i :) - jeg syntes det kunne være super fint.

      Go ned til en forretning hvor de sælger papir i storre størrelser, måske i flere forskellige, og giv dig gså i kast med de populære strejtegninger som du selv har givet dig i kast med her:

      http://aeblekinder.blogspot.com/2012/02/farver-og-streger.html

      lav nogle forskellige og put dem i ramme - din/jere helt egen personlige billede væg - som skaber personlighed.

      Slet
  14. Hej,
    Jeg synes klart at bordet skal stå vendt som på #2 og #3, da man får set jeres smukke stole.
    Om det skal være trukket ud fra væggen, synes jeg afhænger lidt af, hvad I synes er mest praktisk. Jeg kan godt lide luft og ville derfor vælge #3, men har i brug for gulvpladsen ville jeg vælge #2. (Mit endelige valg må derfor blive #3!) Jeg ville sætte pleksiglas-hylderne op på den lange væg i stedet og så en anden "ældre" hylde/skab over skrivebordet.
    God indretningslyst

    SvarSlet
  15. Nr. 3 - det andet ser lidt "mast" ud ;) og personligt er jeg vild med at ha plads om bordet.. Ellers kan I jo også hænge 2 ekstra kroge i loftet så bordet kan flyttes sammen med lamperne så man altid har muligheden for at flytte lidt rundt på tingene.. Væggen er perfekt både til det rolige og det vilde, jeg ville nok prøve med en samling af fine billeder og hylder og en lille smule farve. Det er en dejlig stue :)

    SvarSlet
  16. Jeg stemmer for nummer to også!

    Væggen er meget stor og hvid, så den skal helt sikkert brydes! Jeg ville hænge kasserne over skrivebordet over på væggen og måske "krydre" med Ferms nye bogkasser - dem med plexi-rude i! Så der ligesom er lidt forskelligt der hænger der. Og måske et sort-hvid plakat (jeg tænker at den skal være stor - eller en lampe der hænger ned. det ligner et lidt mørkt hjørne.

    Over skrivebordet vil jeg muligvis hænge en lang hvid gallerihylde. Vi har en til at hænge over vores skrivebord og det er god aflægningsplads. du kan se det her:
    http://badelma-badutski.blogspot.com/2012/02/blog-post.html
    Og så er gallerihylder en forholdsvis billig løsning.

    Jeg vil ikke hænge en gallerihylde på den store væg - det vil se for lille ud.
    Ellers må du bladre boligbladene igennem:-). Det giver altid god inspiraton.

    ps - vi har en el-skinne i loftet over vores spisebord så lamperne let kan flyttes hvis bordet flyttes lidt frem og tilbage.

    SvarSlet
  17. Jeg hældte først mest til billede 2, men da jeg læste at I mest bruger det ved gæster og til kreaaktiviteter, så vil jeg stemme på nr. 3. Jeg tror det vil være rart for jer at kunne sidde omkring hele bordet og komme rundt om det. Til væggen var min umiddelbare tanke en lang gallerihylde med forskellige billeder mm. eller evt. en form for skænk/lang kommode, hvis der er plads til det.

    SvarSlet
  18. Personligt ville jeg vælge opstilling som på billede 3, det giver luft omkring bordet og jeres flotte stole kommer til sin ret :-)
    Synes væggen er svær - det er en dejlig stor væg med uanede muligheder, men tror jeg ville vælge at lave en stor billedvæg med gamle familieportrætter evt mixet med nogle af børnenes bedste tegninger for at gi lidt farve til væggen - uanset hvad, så held og lykke med det, og håber for jer at snart får lidt mere søvn igen - kender kun alt for godt, hvor svært det er ikke at få sin søvn, når man oveni er følsom og sensitiv af natur ;-)
    Kh Karina

    SvarSlet
  19. Jeg ville vælge nr. 3. Måske er det tættere at gå forbi men visuelt får du mere plads, fordi der er luft omkring. Mht væggen har jeg ikke noget godt bud, den er svær :o)

    SvarSlet
  20. Billede 3! :-) Bordet tager sig klart bedst ud fritstående! Og så er det mest praktisk at kunne komme hele vejen rundt synes jeg! :-)

    SvarSlet
  21. Nr 2. Af den grund at børn har en tendens til at løbe i turbo fart rundt om ALT. Og på billede 3 er der lige præcis så lidt plads ind til væggen at det kan ende galt.

    SvarSlet
  22. Hej!
    Jeg er også mest for billede 3, hvor bordet står frit. Det giver luft til møblerne, også ser det ikke så klemt ud. Det er svært at se hvor meget I kan rykke bordet ud fra den lange væg, for det er jo også afgørende for hvilke ting I kan hænge på væggen bagved stolene. Jeg er selv vild med en familie/venner portræt væg blandet med lækre prints og børnetegninger. Måske det kunne være en idé?
    Glæder mig til at se resultatet :-)
    Kh Karen

    SvarSlet
  23. Klart nummer 3! Det ser godt ud!

    Jeg sys klart et fritstående spisebord er lækrest. Tapet på endevæggen ville være ret fint - eller måske 4 kvadratiske rammer med lækre farver i. Jeg ved ikke - er en hat til det der indretning, som I kalder det ;-)

    SvarSlet
  24. Jeg er helt klart til billede nr. 3! Jeg har det personligt bedst når der er luft omkring møblerne, så rummet ikke bliver for fyldt. Derfor synes jeg også at det kunne være rigtig fint med en billedevæg på endevæggen og evt. det lille apotekerskab. Ikke noget stort og voldsomt, da det kommer for tæt på bordet + skrivebordet.

    Og så på med nogle farver på væggen i form af rammer, cirkelbilled, (som er blevet så populært blandt mange af os), familiebilleder eller et par liebe porcelænsfugle, det vil være fedt sammen med jeres über skønne lamper. Vi har dem selv i lilla over spisebordet, og jeg elsker dem!
    Men det kommer selvfølgelig an på hvor meget farve i er til :)

    SvarSlet
  25. Jeg stemmer også helt klart på billede nr. 3 - som flere har skrevet, giver det et meget mere luftigt udtryk og gør at rummet virker større! ps. I er ikke de eneste med søvn-underskud.

    SvarSlet
  26. Stemmer for, som det står på billede 3, jeg ville nok trække bordet længere ud fra væggen, så en voksen kan gå rundt om det uden problemer! Desuden ville jeg hænge lamerne i en lampeskinne, så man kan trække dem frem og tilbage.... Så er i heller ikke så låste i bordet placering fra væggen!
    Bagvæggen vil jeg hænge enten et stort grafisk billede nogle af de farver i ellers har i stuen. Eller bogkasser i afstemte farver.

    SvarSlet
  27. Hejsa Anne - jeg er helt klart til nr. 2, men med muligheden for at hive det ud til nr 3 ved gæster. I dagligdagen er det rart med lidt mere plads og det fungerer altså rigtig hyggeligt, når det er stødt lidt op ad væggen, hvis du spørger mig :-)

    SvarSlet
  28. billede nr 1... så er der ikke nogen der skal sidde med ryggen til resten af rummet!

    SvarSlet
  29. Jeg synes billede nr. 3 er lige i øjet :)

    SvarSlet
  30. Jeg kan bedst li' nr. 3:) Jeg tænker lidt, at der mangler et møbel med noget mere højde i stedet for skrivebordet ude til venstre. Og måske kunne I sætte nogle billedhylder fra ikea (du ved de der smalle nogle, man også kan bruge til krydderier) op på bagvæggen, og så kan du lave skiftende udstillinger.

    SvarSlet
  31. Jeg synes klart nr 3, det giver et fint luftigt indtryk.
    På væggen ville jeg sætte noget tapet og evt et par svævende hvide hylder til billedet og nips. Kh Anja

    SvarSlet
  32. Jeg syns klart at billede nr. 1 er flottest. Jeg syns rummet ser meget større og mindre sammenpresset ud, end på de to andre måder:-) Men sikke dog en fed bolig stil i har, virkelig lækkert:-) Hvad du skal gøre med væggen, ved jeg ikke lige, men jeg vil glæde mig til at se hvad i ender med:-) Prinsesse.eid@hotmail.com

    SvarSlet
  33. Jeg er mest til opstilling #3. Jeg synes at det at der er luft rundt om bordet får rummet til at virke større.
    Jeg må indrømme at hvis jeg havde så stor og lække en væg som din, ville jeg skaffe/male et stort abstrakt maleri i nogle fede klare farver. Evt prøve at få noget gult ind i det.
    Hvis man ikke lige er til dominerende og bombastisk kunst, er både amagerhylde og apotekerskab jo lækre ting. Evt. beklædt med noget lækkert tapet.

    SvarSlet
  34. Jeg synes klart bedst om #3. Dekoration til væggen er jeg ikke så god til - det er mandens domæne. Men et maleri? Som Kristina skriver: noget med gult i, så det passer til de lækre lamper :)

    SvarSlet
  35. Jeg stemmer på billede 1, så der ikke er nogen der sidder med ryggen ti stuen, sådan feng shui agtig og man ikke kan se hvad der sker bag en. Som pynt for enden af bordet, ville jeg vælge et stort billede - det har vi nemlig :)
    Og ved siden af en blanding af dit lille skab, billeder og måske små hylder. Er sikker på det nok skal blive godt, du har jo fede ting at vælge imllem og god stil :)
    glæder mig til at se resultatet!
    Kh Mette

    SvarSlet
  36. Jeg synes du bor så fint :D Billede 1 men der mangler et kæmpe malleri på væggen ville pynt så fint (:

    SvarSlet
  37. Jeg stemmer på billede 3, på væggen kunne du måske lave en kombineret billedevæg med rammer og så amagerhylden? :)

    SvarSlet
  38. Uh...uden at vide noget som helst om husets indretning el rumfordeling kommer dette forslag: Hvorfor ikke spejlvende stuen?? Så sofa mv kommer hen i den ende hvor spisebordet står nu, og så placere spisebord og skrivebord i enden med døre til andre rum? ...det ser ud som om det er en havedør der er ved spisebordet nu, og måske ligger køkkenet i modsatte ende af stuen??? Aj, det er svært, men tænker at det kunne være lettest med bordet tæt på køkkenet, og helt klart fritstående. :o) Det giver mere pladsfornemmelse tror jeg, og det ville være lettere at placere ting på væggene i forbindelse med de enkelte møbler... Og hvis sofaen står op ad den store væg i enden af stuen tror jeg sagtens du kan få pladseret hylder, skabe, billeder på en nem og hyggelig måde!! ;O) MEN...det er som sagt svært når man ikke har oplevet stuen in real life!!! Dette var lidt modstridende de andre forslag, og er det nu sådan at jeg er helt ude i hampen med mine forslag, så stemmer jeg også for billede no 3!!!!!! ;O) Pøj pøj med projektet - jeg følger med på sidelinjen!!!! ;o)

    Forårshilsner fra Anita.

    SvarSlet
  39. Nummer 3 helt sikket... hvad med et stort maleri på ende vægen eller en foto væg med flotte fotos af dine skønne børn

    SvarSlet
  40. Søvnunderskud er bare det værste! Jeg stemmer for billede nr. 3. Fede lamper, forresten. :-)

    SvarSlet
  41. Jeg er mest til sådan som det står på billede 3. Det giver mest harmoni til rummet synes jeg. På væggen bagved ville jeg hænge et stort maleri eller have en billedvæg med forskellige prints, børnetegninger osv. I kunne også hænge nogen bogkasser op eller flytte plexiglas kasserne derover som andre også foreslår. Er spændt på hvad det ender med!:)

    SvarSlet
  42. Helt klart nummer 2 - det ser mest færdigt ud, synes jeg :-)
    Mvh. Johanne (johannebjerre @ hotmail.com)

    SvarSlet
  43. Billede nr. 3 :)

    Og så et stort maleri i grå bundfarve, lidt douce farver og så en enkelt knald-neonfarve :)
    Á la dette:
    http://arthound.net/2010/02/artist-crush-caroline-wright/

    SvarSlet
  44. Billede nr. 1, giver mest ro i stuen :-) Tænker, hvis I flyttede bordet en tand længere mod venstre, kunne dit københavner køkjenskab pynte på væggen bagved bordet (mod højre). Ved bordenden kunne du lave noget med tapet, eller også en billedvæg med forskellige tegninger, og grafiske print ;-) Held og lykke med valget. Knus

    SvarSlet
  45. Hvad søren min kommentar er blevet væk:( nå kort og præcis så kan jeg bedst lide billede 2:)
    Spændende at se hvad I ender ud i:)
    Kram Vicki

    SvarSlet
  46. Billede 3, kan gode lide at man kan sidde med ryggen til sofaenden og så er det pænt, at det ikke står helt op mod væggen, giver en fornemmelse af luft omkring..

    SvarSlet
  47. Jeg synes klart billede nr. 3 er den bedste løsning af dem du viser her. Synes det giver mere ro til rummet. Mit forslag til væggen bagved er, at hænge et stort maleri op. Frem med penslerne og giv jeres eget personlige præg til stuen. Noget gul og blå i så det matcher nogle af de farver i har.
    Er spændt på hvad du ender op med.

    SvarSlet

Tak fordi du tager dig tiden til at kommentere herinde. Det betyder meget for mig - og gør mig glad;)
Kh. Anne