onsdag den 29. februar 2012

Eksperimenter

Jeg har eksperimenteret lidt i køkkenet.

I weekenden eksperimenterede vi med lakridsmarengs. For et stykke tid siden faldt jeg over en nem opskrift på en facebookside og øjnede en chance for at få brugt lidt af mit lakridspulver fra Johan Bülow.
De er virkelig lækre!Og lidt farlige at ha' til at stå.


Den let omskrevne opskrift er denne:
5 æggehvider (past.)
250 g. sukker
4½ tsk. lakridspulver

I små klatter på bagepapir og så 35-40 min. i ovnen ved 140 grader. Jeg brugte sprøjtepose til at lave mine.



Mit andet eksperiment var pizza á la Ida..:)

Jeg får ikke rigtig brugt min surdej for tiden, så jeg skyndte mig at skrive surdejspizza på madplanen, da Ida delte denne opskrift.
Selve bunden skal jeg vist arbejde lidt med - jeg tror min surdej driller, for bunden blev flad og lidt klæg. Men smagen og det fyld, vi fik sammensat, var lige i øjet.
Den ene var med grøn pesto som 'sauce', derover frisk mozarella i skiver, frisk hakket rosmarin, lidt flagesalt og parmaskinke. Efter bagning kom der rucola ovenpå.Den anden var en pizza bianco - kun smurt med olie blandet med flagesalt, frisk hakket rosmarin og hvidløg. Og så frisk mozarella og bagekartoffel i meget tynde skiver ovenpå.




Det er ikke sidste gang, vi eksperimenterer med forskelligt fyld til pizzaerne. Mums!

5 kommentarer:

  1. Uhmm noget lækkert fyld i fandt på!! Nammenam.
    Og nu må jeg altså også snart få gang i den surdej!!

    KH

    SvarSlet
  2. MUMS! Har også indkøbt til en ny portion lakridsmarengs for de er SÅ gode. Ja, faktisk alt med lakrids er godt.

    De pizzaer ser seriøst gode ud. Skal altså snart have overbevist min bedre halvdel og afkom om at pizzaer også kan være på den måde. :D

    SvarSlet
  3. Mundvand, de pizzaer lyder vildt lækre :o)
    Springer hurtigt forbi dine marengs ( kan ikke se alt det sukker her kl halv fem ) for de ser alt for indbydende ud ;o)

    SvarSlet
  4. Nu får jeg jo max lyst til pizza! ;)

    SvarSlet
  5. Lækker fyld- mums det lyder godt. Det må vi have afprøvet herhjemme!
    Må vist også have gang i den surdej:-)

    Ha en dejlig dag
    Kh Kristin

    SvarSlet

Tak fordi du tager dig tiden til at kommentere herinde. Det betyder meget for mig - og gør mig glad;)
Kh. Anne