onsdag den 1. februar 2012

I køkkenet

Tusind tak for alle jeres input til farvevalget på min KitchenAid..;) Den er nu bestilt hjem i mint (jubiiiii) og skulle gerne lande i næste uge. Det bliver da lækkert.. Indtil da må vi nøjes med håndkraft.

I lørdags tog jeg hul på et projekt, jeg har kredset om længe. En surdej. Eller rettere to - for jeg kunne ikke beslutte mig for om jeg skulle afprøve Camilla Plums eller Claus Meyers. I julegave fik jeg en lækker Meyer-bog og jeg glæder mig til at afprøve nogle af opskrifterne, når surdejen er klar om ca.6 dage..;)

Indtil videre står Meyer surdejen her og bobler.


Plum versionen er klar allerede og i gang med at blive afprøvet. I går rørte jeg en dej sammen (og manglede i den grad en røremaskine - manden blev tilkaldt) til Mogens, som jeg fik nys om lige her.


Lige nu står rugbrødet i ovnen - og bliver forhåbentlig lækkert.
Så må vi se, om jeg er så gode venner med min surdej, at den hjælper mig med min "fra bunden hjemmelavet økologisk rugbrød"-debut..

Imens tager jeg en time out foran computeren med min favorit the og en nybagt bolle.


Dejlig onsdag til jer.

15 kommentarer:

  1. Uh det lyder lækkert. Godt du valgte den mint -ja jeg så dit indlæg for sent til at det var brugbart at svare. Jeg er inde i en fase lige nu, hvor jeg synes det gælder om at vælge, lige præcis det man synes er aller skønnest og ikke bare det praktiske (ikke altid så nemt som det lyder), selvfølgelig inden for de rammer som gør det muligt. Så derfor skulle du selvfølgelig vælge den mint-farvede -den er knagme også skøn!
    Ang. Meyer-surdejen, så giv endelig en tilbagemelding. Jeg har også bogen men har ikke fået prøvet surdejen endnu.. Hvorfor får man det ikke bare gjort, så man har det til man rent faktisk vil bage brødet..
    Har du i øvrigt set at han har udgivet en anden bog i serien, hvor fokus er på kager!! (den er købt herhjemme, men endnu ikke afprøvet)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skal nok lige gi' en tilbagemelding..:) Rugbrødet på Plum surdejen blev kompakt og ret lækkert. Dog en meget hård skorpe.. Glæder mig til også at prøve den anden;)
      Har godt det kagebogen... Mon ikke den er farlig at anskaffe sig?;)
      KH Anne

      Slet
    2. Indtil videre har min ikke været i brug, men den ser SÅ lækker ud og mon ikke bare man skal prøve én opskrift før man bliver nødt til at prøve den næste.
      Jeg er stor tilhænger af Meyers brownies fra "brød-bogen" -mums, de er og bliver nogle af mine favoritter!

      Slet
  2. Du bliver SÅ glad for den i mint, det er jeg helt sikker på :)

    SvarSlet
  3. Åh Anne, det er sådan et indlæg som det her, der virkelig får mig til at længes efter lækkert hjemmebag. Jeg elsker at eksperimentere, men med speltmel som eneste mulige meltype, er det ligesom ikke med samme glæde og iver man kaster sig over bageriet. Er ved at vare ret sa træt af speltbrød og SAVNER at spise rugbrød - suk! Er sikker på at begge surdejsudgaverne hitter:)
    Og tillykke med dit nye køb - jeg drømmer om præcis samme udgave, men har en røremaskine dom kun er få år gammel, så det er alligevel lidt frås, ik?

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh det er også godt gedigent træls!! Men synes det er så flot, du holder det ud.. Jeg ville også savne rugbrød.. Selvom jeg elsker speltbrød..
      Og ja - måske en smule frås..;) Men man kan jo altid ønske...
      Kh Anne

      Slet
  4. Jeg elsker også speltbrød. Er bare blevet lidt træt af den manglende variation og så er de ikke lykkedes så godt de sidste par gange:( Hvis du har en god opskrift er jeg meget interesseret:)

    SvarSlet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  7. Hej...
    Sikke en spændende blog du har.
    Glæder mig til at følge med...
    Hilsen Kristina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det..:) Velkommen til..
      Kh Anne

      Slet
  8. Ih, du nævner din yndlingsthe et par gange i de sidste indlæg. Hvad er det for en? Jeg hænger lidt fast i den samme nemlig :-).

    Forresten, hyggelig blog du har med skønne billeder. God inspiration til en nybegynder som mig :-).
    Kh Didde-Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de søde ord..:)
      Min alleryndlingsthe er Frisørens (the)blanding fra Hanf og Grete i Århus..:) De har den sikkert også andre steder.. Den er med pebermynte og lakridsrod.. Smager fantastisk!:) Derudover er jeg også glad for Kusmi - den pink og Pukka - pleasure..:)
      Kh Anne

      Slet

Tak fordi du tager dig tiden til at kommentere herinde. Det betyder meget for mig - og gør mig glad;)
Kh. Anne