fredag den 22. oktober 2010

Lidt nyt i entreen...

Ja vi bor jo i typehus......
Det er ikke noget jeg er ovenud lykkelig over - og jeg forsøger på bedste vis at kompensere lidt med farver, tapet og loppemøbler for derved at holde stilen meget personlig ("rodet"?) og skabe lidt anden stemning i vores hytte..
Når man har boet de sidste 5 år i Århusianske gamle stuk-lejligheder med store vinduer, højt til loftet, kringelkroge og med lidt held en skråvæg, så er det en omvæltning at befinde sig i meget rektangulære rum med typedøre og typevinduer osv.... DET gider vi ikke brokke os over - økonomien var ikke til andet, da vi tog vores store ryk vestover og vi elsker at bo i hus fremfor lejlighed.. Og så er det jo bare om at få det bedste frem i huset. Haven er et stort plus - bare det at ha' en have!
Hvad gør I andre? Bor alle i gamle murmestervilla'er, storbylejligheder eller er der andre end mig der kender til denne udfordring?:o)

Nå, det jeg egentlig ville vise frem, var mit sidste tiltag i entreen. Jeg har indrammet nogle af bettepigens frugt-tryk og de har fået ærespladsen. De hænger på den væg, man ser som det første i vores hjem. Inspireret af en tidligere BoligLiv-artikel om, at man i entreen gerne må vise, hvem man er - og byde varmt velkommen.. Og hvordan gør man så det i en lille entre med kolde lysegrå klinker og tre døre?



Det her er mit bud lige nu.. Lækre farver i rammerne, en gammel loppe-skammel, som er genial til af- og påtagning af støvler og flyverdragt ( ja for Karoline altså.. Ikke mig..) og en den skønneste dims i blå emalje med SAND påtrykt... For det er jo familienavnet.. Karoline og hendes far har altid heddet det, men nu hedder moren i hytten det også - så min mor fandt da lige den her frem fra gemmerne til os.. Jeg synes, det er et genialt 'navneskilt'.
Planen er noget nyt betræk til skamlen, jeg skal bare lige finde det rigtige.. Og så drømmer vi om hvide døre.

Ellers står den bare på ferie-nydning og aktivitet herhjemme. Vi hygger og får ordnet en hel masse. Endelig har vi følelsen af, at der sker lidt med rummene og vi når nogle gode løsninger.
Håber I også nyder efterårsdagene..

9 kommentarer:

  1. Jeg synes det ser hyggeligt ud! jeg selv bor i et 60 er hus, ikke mit drømmehus, men det var hvad vores økonomi kunne klare :) sådan er det specielt når man køber hus lige når priserne er historisk høje. få måneder efter vores investering begyndte priserne at falde :) jubii for en timing

    SvarSlet
  2. Hvor pynter de da fint op din datters tryk!
    Og sjovt med den lille dims i blå emalje med Sand på, nu da i hedder det:)

    Jeg bor jo i Norge, i et træhus fra 1957. Lidt annerledes end de andre hus her fra den samme tid, så vi er meget tilfreds!!

    SvarSlet
  3. Kender godt den fornemmelse af at man ikke lige bor i det man drømt om. Vi bor også i et "kedeligt" pacelhus fra 64. Jeg har altid været sikker på at dette hus bare skulle være springbræt til drømmehuset, og det tror jeg også stadigvæk. Men jeg må indrømme at jeg beynder at bliver mere og mere glad og tilfreds med det. Men vi har lavede rigtig meget ved det. vandskuret det hvidt, nye vinduer der passer til huset og nyt køkken og bryggers. Der er stadigvæk meget at lave, men jeg bliver mere tilfreds for hver projekt vi afslutter. Men jeg prøver på at bevare de rene linjer og så bløde det op med loppefund og arvestykker. Er sikker på at du med din kreativitet kan give jeres 60 hus et lækkeret look.
    Louise

    SvarSlet
  4. Åhhhh jeg ville gi min højre arm for et godt dansk typehus lige nu. Vi bor i verdens ældste (ikke isolerede) træhus i verdens næstmindste landsby oppe i de schweiziske alper. Hvor vinteren (som varer godt 6-7 mdr) ER begyndt, og hvor temperaturer mellem -20 og -25 grader er HELT NORMALT!!

    Men det var det vi ku få som var til at betale sig fra og som var stort nok til at huse os alle inkl husdyr.

    Men næste sommer... :0)
    SÅ ska vi ha fundet os noget at bo i I DANMARK og så ska jeg ikke brokke mig, hvis det blir et typehus vi finder!

    Ha en dejlig dag, og tak for alle de forskellige synsvinkler!

    PS! De er skidesmarte dé frugttryk. Dem ku een godt finde på at efterabe!! ;0)

    SvarSlet
  5. åååhhh ja, jeg kender selv udfordringen. Jeg bor selv i lejlighed i en beton ejendom, med kedelige savsmulstapet og "plastik" døre. Jeg ville med (STOR) glæde bytte min beton lejlighed med et dansk typehus med have....du siger bare til ;)

    kh sarah

    SvarSlet
  6. vi bor sådan lidt blandet. En bungalow fra 30'erne med hvide sprossede vinduer. fint nok, men herfra går det så galt: Indenfor er der savsmuldstapet og lakerede gulve (ikke lakerede på den fede måde), fyldningsdøre, der er 'ødelagt' med rullemaling og 'moderne' håndtag, sænkede lofter og nistret granit på badeværelset!!!
    Langsom laver vi det om, men vi har desværre ikke råd til at feje den store lækre pensel henover det hele på en gang. Det er mest savsmuldstapetet jeg er sur på. Lige for tiden, i hvert fald! I næste måned er det måske dørene, der må stå for skud igen....!
    SUK! Ja, jeg ved godt, hvad du mener, når du skriver, hvad søren gør man:)


    KH
    Lis

    SvarSlet
  7. Din entré ser lækker og indbydende ud - måske bor du i typehus - det gør jeg ikke - skal vi bytte ? Der følger så bare lige vand i kælderen og regn i stue med...... Er helt med på at bytte mit gamle skur af et hus væk for et godt solidt typehus.... Klar til mandag - det er jeg bare så langt fra:-)

    SvarSlet
  8. Tak for svar piger - altså jeg brokker mi bestemt heller ikke over at ha' tag over hovedet, et hjem til vores lille familie og muligheder..:) Men nogen gange overstiger typehus-udfordringen bare mine idéer og overskud til ændringer..

    Heidi: Tak for det:) "Godt" at høre jeg ikke er alene i situationen.. 60'er hus lyder nu ikke helt skidt i mine ører;)

    Siri: Tak for de søde ord:) Lyder lækkert med træhus!

    Louise: Tak for svaret - det lyder lidt som vores 'plan' med det her hus.. Men nu må vi se hvad tiden gør ved det og os;)

    Camilla: Det lyder også koldt;) Men ja - et typehus er bestemt heller ikke nederst på listen - og man kan jo arbejde med og pynte på det meste:)

    Sarah: Haven er bestemt et af de største +'er efter mange år i lejlighed;)

    Lis: Tak for din medfølelse;) Synes altid det ser så lækkert ud hos jer.. Men ja - vi har også "skønt" savsmuldstapet overalt (hvor skal jeg så sætte alt mit lækre tapet op???) og et badeværelse som ikke liiiiige er mig - men blir' vi her længe kan man jo ændre på meget, når pengene lige er til det:)

    Mie: Ej!!! Vand?? Det lyder ikke som en super ferieafslutning.. Det må jeg lige høre mere om.. Og NEJ... Jeg er slet ikke klar til mandag - og blir' som altid i slutningen af en ferie sådan lidt lillepige-tvær over udsigten til ferieslut..;) Vi må ta' en kop hyggelig "kaffe"..

    KH Anne

    SvarSlet
  9. Hej Anne,

    jeg synes du har formået at skabe hygge og personlighed med de midler man nu engang har til rådighed - det ser rigtig fint ud :)

    Var du stadig int i at bytte med det stof jeg viste på min blog?
    Har vist ikke fået en mail, men tænker du har haft lige så travlt som mig med at holde efterårsferie :)

    KH Vibeke

    SvarSlet

Tak fordi du tager dig tiden til at kommentere herinde. Det betyder meget for mig - og gør mig glad;)
Kh. Anne