mandag den 17. oktober 2011

Mælk og mysser

Karolines verden er blevet endnu større efter lillesøster er kommet til - og hun gør sig stadigvæk mange søde og sjove tanker om det at være baby.

Hun undrer sig lidt over, at en baby ikke må spise det samme som os. Men som hun sagde i går, så må lillesøster ikke få vores mad. "Det eneste, hun må få, er mælk, mor.. Og mysser."..;)


Som meget (u)partisk mor synes jeg, det er den allersødeste observation - og en meget præcis beskrivelse af, hvad sådan et lille væsen har allermest brug for..

Så det forsøger vi at give hende. Mysserne volder ikke det store besvær - især ikke med en meget kærlig storesøster i huset. Mælken er en lidt anden historie, desværre.
(advarsel: spring over næste afsnit, hvis du ikke orker lidt ynk og snak om babser:)

Så lige nu er der "splittede følelser" omkring det med amning - og lidt vaklen frem og tilbage mellem kampen for at amme (som er fulgt af svamp, trøske, revner, meget lange amninger og en mor i underskud) og at overgive mig til flasken. Eller kan man nøjes med at amme med det ene bryst mon..?;)
Vi bruger efterårsferien på at samle det overskud og tage en dag ad gangen.

Mandagens overskud hives lige nu i land i form af sofaslapperi, Medical Night og en chai latte (min version af mælk og mysser)..
Go' aften til jer også..

14 kommentarer:

  1. Puh jeg kan godt forstå de splittede følelser. Sådan nogle babser kan virkelig drive en til vanvid i smerter og fortvivlelse.
    Men så vidt jeg husker, havde det været en lang og sej kamp for jer sidste gang. Måske skulle du forkorte kampen. Eller i hvert fald forkorte fortvivlelsen!
    Og så siger min erfaring mig også, at når man går og "barsler" skal der ikke så meget til for at det hele bare ser sort ud - og lige så hurtigt kan det vende til det modsatte.
    Håber I alle har det godt og er ved at vænne jer til hinanden.
    Mange hilsner Christina

    SvarSlet
  2. Haha ja, mælk og mysser! Ikke tosset :-)
    Åh, de babser!!
    Jeg havde også en kamp uden lige! Der ville bare ikke komme nok mælk ud af mig, og det var sgu frustrerende!!!
    Hvis du får overskud til det, så ku du måske læse, hvad jeg skrev dengang. Bare sådan for at læse om en, der engang havde ammefrustrationer:

    http://trinesoehest.blogspot.com/2010/02/amme-tyrani-go-home.html

    Og hvis du har endnu mere overskud, kan jeg anbefale den artikel som min ultraultrasøde SP engang har skrevet:

    http://www2.dsr.dk/dsr/nl_vis.asp?intType=5&NLID=205&id=4091173 :-)

    Pøj pøj med mælk, mysser og babser ;-)

    SvarSlet
  3. Nuhrr hvor er hun sød, hende storesøster...
    jeg bøvlede også med møj bryster, da jeg ammede Emil. Min store redning var e vitamin salve i en lille krukke fra matas og så de hundedyre amme indlæg fra babysam. Jeg tudede mig igennem de første mange amninger, men salve hjalp i løbet af tre dage.
    Ihh jeg håber det snart bliver bedre - men husk man skal jo ikke amme for enhver pris.
    Kh Stine

    SvarSlet
  4. Det er bare så´n et sensibelt tema...
    Det vigtigste er at du finder en løsning som du kan være/blive tilfreds med, - og man kan faktisk godt amme med et bryst, måske evt. indtil det andet er raskt igen?
    Go´ mælk til jer - uanset hvor det kommer fra :)

    SvarSlet
  5. Sikke heldig lillesøster er at have sådan en storesøster!
    Lansinoh blev min frelser, da jeg ammede min datter for det var bestemt heller ikke kønt. Her ovre sværmer man til det, fordi det danner en hinde over de skadede områder og ikke behøver at blive vasket af inden man ammer, så det beskytter konstant. Jeg har set man kan købe det i Matas. Du kan sagtens bare amme med et bryst og så fx pumpe ud (puha, nu blir det godtnok meget detaljeret babse snak)af det andet for at undgå betændelse indtil det er helet og så skifte :o) på den måde kan du jo også få en lille pause engang imellem ved at give hende din mælk fra flaske.
    Rigtig god tirsdag :)

    SvarSlet
  6. Så dejlig en storesøster :)
    Held og lykke med valget. Jeg kan også godt huske din fortælling hos Christina - husk du er en lige god mor, om du giver bryst eller flaske. Du vælger jo til alles bedste og i bedste mening.
    Kram

    SvarSlet
  7. Kære Søde Anne - du må ikke få dårlig samvittighed over at stoppe.. hellere en mor i overskud og barn på flaske end en mor der har ondt, bliver syg og et meget utålmodigt, sultent og kedt barn.. Tænker på dig Anne..
    Knus C

    SvarSlet
  8. Puha... havde præcis de samme problemer med begge mine piger. Jeg kæmpede for at amme for det er jo det man gør. Det resulterede i en mor der slet ikke havde overskud til at tænke på andet end amning: er der nok mælk?, hvor længe skal hun ligge og sutte?, hvornår skal hun have mad igen (åh nej hun skal have mad igen - av av :( ). Det var slet ikke sjovt at være herhjemme. Jeg græd og græd. Både af smerte og skam over at mine bryster ikke duede. Sår, svamp, trøske, ikke nok mælk. Jeg har kæmpet med det hele med begge mine børn :(. Med mit første barn varede kampen 3 måneder og med lillesøster 1 måned.

    Et godt råd der ikke kunne være mere rigtigt: En god mor sidder ikke i brysterne :). Kampen nytter ikke hvis resultatet er en ulykkelig mor der ikke kan nyde de stille stunder med sit barn. Vi må være glade for, at der findes alternativer der kan gøre vores børn glade og tilfredse.

    Håber du finder en løsning der passer jer alle.
    Kram fra Mette

    SvarSlet
  9. Lige nøjagtig...mælk og mysser...bryst eller flaske...bare mor har overskud til mysserne :o) Er sikker på, du træffer det valg, der er det rigtige for jer.

    Kh Shina

    SvarSlet
  10. Hej,
    Du kan sagtens amme med kun et bryst. Jeg ammede min datter fuldt ud til hun var knap 6 måneder, hele tiden kun med et bryst. Det kan sagtens lade sig gøre :)

    Hilsen Ane

    SvarSlet
  11. Hej... Først : skøn kommentar om mælk og mudder, og ja, det er alt hvad lille baby har brug for. Fødte selv 29. marts og havde hul på brystvorterne i 9 uger, dels fordi jeg ikke ville give op og fordi ingen kunne hjælpe og rådene fra alle ikke hjalp. Men så røg jeg til vagtlæge, da jeg simpelthen ikke kunne flere smerter og hun vidste præcis, hvad der skulle til. Hun gav mig på skrift nogle retningslinier og råd og sidste nye viden om trøske, som en fødegang( husker ikke hvilken) har udarbejdet. Send mig en mail, hvis jeg skal sende den til dig sofiegrangaard@gmail.com Jeg havde fine brystet efter ca. 5 dage og så nyde amning og min lille datter. Det handler om, at man kan have svamp på brysrvorterne uden det kan ses men at det ercgrunden til de ikke vil hele. De bedste " ynkende" hilsner Sofie

    SvarSlet
  12. Ja...undskyld, der skulle stå mysser...men skriver fra smartphone, der sommetider gerne vil stave for mig :-)

    SvarSlet
  13. Det vigtigste er at gøre det som føles rigtigt for dig, uanset hvad det er. Set i bakspejlet kæmpede jeg for meget for amningen med Ingrid, mens det bare har fungeret rigtig godt denne gang, så det er vel bare forskelligt fra gang til gang? Men kast håndklædet i ringen når du bruger flere ressourcer på end de gevinster der er. Kram.

    SvarSlet
  14. Åh, det er sådan et helvede når amningen ikke kører optimalt!! Jeg havde også brystbetændelse og svamp i det ene bryst, da Alfred var ca. 3 uger gammel. Jeg ammede udelukkende på det ene bryst i en periode på to uger, hvorefter det andet bryst var helet og så fik jeg gang i det igen.
    Men helt ærligt - ja, amning er det bedste og alt det der, men det skal sgu heller ikke være med vold og magt at det skal fungere.
    Hvis det er med så mange smerter og frustrationer, så er det måske ikke kampen værd, og hvis du beslutter at kaste håndklædet i ringen, så er jeg sikker på det bliver med lettelse du gør det.
    Pøj pøj uanset :-)
    Kh Ulla.

    SvarSlet

Tak fordi du tager dig tiden til at kommentere herinde. Det betyder meget for mig - og gør mig glad;)
Kh. Anne