søndag den 22. april 2012

Salat..?

Vores weekend er gået med at hygge om og med den hjemvendte farmand i huset. Desværre med mig på langs - ramt af feber, ondt i halsen og bankende hovedpine. Altså! Det gider man da ikke..

Men jeg hygger mig med det sædvanlige søndagsprojekt: madplan. Den skal altid lige tilpasses ugens aktiviteter og planer - og ikke mindst, hvad man lige har lyst til.
Men jeg mangler altså lidt inspiration til gode salater. Sådan nogle som kan serveres til pizza, skinkestang, boller i karry, tærte og hvad der ellers ofte står på menuen. Både de klassiske, de hverdagsagtige, de specielle og de lidt mere krævende..:)

Så hvad er din yndlingssalat?

Et glimt fra sidste års højbed

Selv er vi ret vilde med denne quinoasalat - men den er jo mere som et måltid i sig selv.

Ha' en dejlig søndag..

6 kommentarer:

  1. Hos os spiser vi rigtig meget salat. Sommetider som tilbehør og andre gange som et måltid i sig selv. Jeg er rigtig glad for bogen Meyers salatværksted som er købt billig i Føtex eller var det Bilka :) og inspirerer mig rigtig meget.
    Ellers er jeg rigtig glad for salater med frugt her i forår og sommer. Især melon og jordbær er favoritter i salater sammen med sprødsteget kalkunbacon.

    SvarSlet
  2. Med en lille pige i huset, så har jeg erfaret at de enkle salater er et hit. Så lige for tiden, er det revet gulerødder med mango og evt. mynte som bliver indtaget med stor tilfredshed.
    Skøn søndag til jer.

    SvarSlet
  3. Meyers salatværksted kan jeg også klart anbefale, der henter jeg inspiration til mange af de salater vi får :-)

    SvarSlet
  4. Min favorit salatbog er suveræne salater og brilliante buffeter. Den udemærker sig virkelig ved at det er spændende salater med ingredienser man typisk har i køkkenet eller nemt kan købe i supermarkedet. De andre i stribe serien er også ret gode.

    Håber du snart bliver rask og der snart kommer ny chance for kreativ hygge.:-)

    SvarSlet
  5. En variant af råkostsalat: Lige dele revne gulerødder og revet hvidkål (jeg river begge dele på mandolinjernet, så væsker det ikke så meget), tørrede tranebær og æbler i tern. Det hele vendes i en dressing bestående af to dele olivenolie til en del eddike (jeg bruger æbleeddike) og en smule salt og peber. Det er en virkelig nem, lækker og frisk salat, som passer til det meste.

    Lavede for nylig en salat af dampet broccoli, agurk i tern, rødløg i små tern vendt i den klassiske mormordressing af fløde og citron - dog med lime i stedet for citron - den blev også rigtig lækker :)

    Cous-cous-salat med masser af friskhakket persille, tomater og avocado i tern, rødløg i små tern og dressing af 2 dele olivenolie til 1 del citronsaft bringer også altid lykke :)

    SvarSlet
  6. Nr. 1: Krimskrams salat:Gullerødder, blomkål, radiser, oliven, feta, persille -det hele skæres så småt/tynd som muligt. Vendes med olie/eddikke/sennep/honning dressing.

    Nr.2: Grøn salat (fx romaine, frisee el. lign), ærter, feta samme dressing som ovenfor.

    nr.3: Rucula, pærer, valnødder, parmasan, olivenolie, citronsaft

    nr.4: Peberfrugt (alle tre farver), agurk uden kerner, kapers, rødløg samme dressing som nr. 1 (det hele skæres i MEGET snå tern og blandes.

    nr. 5: Agurk uden kerner (MEGET tyndt skæret), peanuts, chili, frisk koriander, Limesaft. (god til boller i karry og thai mad)

    Nr. 6: Mango i tern, forårsløg, limesaft, lidt sukker/honning, evt chili, mynte og frisk koriander (god til karry & asiatisk/mellemøstlig mad).

    Mvh Katrine

    SvarSlet

Tak fordi du tager dig tiden til at kommentere herinde. Det betyder meget for mig - og gør mig glad;)
Kh. Anne